Dzień dobry!
Witam, ten tydzień poświęcony będzie „Magii Świąt”.
Poniedziałek 13.12.2021r.
Cele:
- wdrażanie do uważnego słuchania i opowiadania na pytania dotyczące treści utworu,
- zna polskie zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe,
- śpiewa piosenki , swobodnie interpretuje ruchem muzykę,
-opowiada o przygotowaniach do świąt i zwyczajach świątecznych w swoim domu.
Na początek zachęcam do zatańczenia świątecznego tańca: https://www.youtube.com/watch?v=64Cfm-fcso0
„Wśród nocnej ciszy” - https://www.youtube.com/watch?v=uvo1-uSvsiI, proszę o wysłuchanie kolędy. Po wysłuchaniu nagrania pytamy: - Z jakimi świętami kojarzy się wysłuchany utwór? (Boże Narodzenie)
Boże Narodzenie – wyjaśnienie znaczenia nazwy świąt.
Święta upamiętniające narodziny Jezusa Chrystusa, które prawdopodobnie miało miejsce w grudniu. W Polsce święta rozpoczynają się wieczorem 24 grudnia, gdy na niebie zabłyśnie pierwsza gwiazdka, wówczas wszystkie rodziny zasiadają do świątecznego stołu, do kolacji wigilijnej. Zanim wszyscy zaczną jeść specjalnie na ten wieczór przygotowane potrawy, dzielić się opłatkiem i składać sobie życzenia. Ten uroczysty wieczór kończy się w Kościele mszą – Pasterką, podczas której obwieszczone zostaje narodzenie Jezusa.
Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego „Tradycje świąteczne”: https://www.youtube.com/watch?v=rxRyK21HK1M.
Moja propozycja ćwiczeń to zabawy ruchowe z piłką:
- dziecko podaje piłkę do rodzica i odwrotnie,
- dziecko ma zawiązanymi oczami trzyma piłkę, a rodzic podaje instrukcje słowne , co dziecko ma robić (np. podrzucać do góry i łapać, turlać, odbija ją o podłogę itp.)
- dziecko wykonuje ćwiczenia z piłką np. skłony, podskoki.
Na zakończenie zachęcam do wykonania „Świątecznych ćwiczeń logopedycznych: https://www.youtube.com/watch?v=Ph7N8xt6bK0.
Dzień Dobry!
Witam w kolejnym dniu.
Wtorek 14.12.2021r.
Cele:
doskonali sprawność ruchową,
zna drogę listu od nadawcy do adresata,
doskonali percepcję wzrokową, składając obrazek z części,
ćwiczy liczenie i przeliczanie,
wykazuje się kreatywnością i starannością podczas wykonywania pracy plastycznej .
Na początek rozśpiewamy się przy kolędzie „Gore gwiazda Jezusowi”: https://www.youtube.com/watch?v=Ud6SHgrsino
Zachęcam do zabawy ruchowej z elementami liczenia:
podskocz 8 razy
tupnij nogą 5 razy
zaklaszcz w dłonie 4 razy
pomachaj ręką 7 razy
zrób obrót 2 razy.
„Świąteczne puzzle” - propozycja zabawy z wykorzystaniem starych niepotrzebnych pocztówek bożonarodzeniowych. Należy pociąć pocztówkę jedną lub więcej w zależności kto ile ma, na kawałki może to być w linie poziome, pionowe lub skośne. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze ułożenie puzzli. (Dziecko może się ścigać z rodzicem lub rodzeństwem).
Proponuję zabawę ruchową „Głowa, ramiona, kolana, pięty”: https://www.youtube.com/watch?v=wVs408x3s88
Zachęcam do obejrzenia bajki „Przygody Panny Kreseczki”: https://www.youtube.com/watch?v=LzF4w2HrOzA, która ma na celu poznanie drogi listu od nadawcy do odbiorcy.
Zapraszam do zabawy ruchowej w rytmie "Woogie-Boogie”:https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w
„Świąteczne pocztówki” - propozycja wykonania kartki świątecznej dowolną techniką, wykorzystując dostępne materiały plastyczne, tworzymy świąteczne kartki dla wybranych osób.
Zabawa dodatkowa, dla chętnych propozycja wykonania zadania tekstowego. Dziecko ma do dyspozycji liczmany (np. kredki, klocki itp.) Rodzic prosi dziecko, aby w skupieniu posłuchało zadania:
Zadanie I. Na choince wisiały 4 bombki – kule, (dziecko układa w kupkę przed sobą 4 liczmany, za każdym razem powtarzają czynność), 2 bombki – sopelki i 3 bombki – gwiazdki. Policz, ile było razem bombek na choince? Dziecko łączy kupki z liczmanami, zliczają wszystkie liczmany, podając odpowiedź.
Zadanie II. Mama kupiła 4 rolady, tata kupił 2 makowce, a babcia przyniosła 1 babę. Policz, ile było razem ciast na świątecznym stole.
Zadanie III. Kokos spędza święta z rodziną u babci, a tam wciąż wojuje z Timim, kotem babci. Policz, ile razem łap mają Kokos i Timi.
Zadanie IV. Pod choinką było 6 prezentów (dziecko bierze 6 liczmanów), Emil wziął 2 prezenty, które były dla niego (dziecko odkłada dwa liczmany), mama dostała 1 paczkę, tata również jedną. Ile prezentów zostało dla Ady?
Zadanie V. W karmniku siedziało 8 wróbli, 3 wróble odleciały na parapet okna, 2 wróble poleciały na podwórko, ile wróbli zostało w karmniku?
Na pożegnanie zabawa „Każda rączka”, dziecko powtarza za rodzicem i pokazuje:
Każda rączka, każda rączka pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki składamy, wszystkim klaskamy raz i dwa, raz i dwa.
Prawa rączka, lewa rączka pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki witamy, głośno przeliczamy, ty i ja, ty i ja. 1,2,3.................
Dzień Dobry!
Witam dzisiejszy dzień poświęcony będzie tematyce „Łańcuch pomocnych dłoni”.
Środa 15.12.2021r.
Cele:
ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczenie narządów mowy,
doskonalenie sprawności ruchowej,
rozwiązywanie zagadek słownych,
włącza się do przygotowań świątecznych – samodzielnie wykonuje elementy dekoracyjne.
Dzisiejszy dzień zaczniemy ćwiczeniami ortofonicznymi, naśladowaniem dźwięków - „Jedzie Święty Mikołaj”. Rodzic opowiada: W lesie zwierzątka czekały na Świętego Mikołaja. Wciąż nadstawiały uszu, czy słychać już odgłosy dzwonków; nagle z daleka usłyszały ciche dzwonienie (dzyń, dzyń, dzyń…), sanie zbliżały się do lasu coraz szybciej i dźwięki dochodziły już wyraźnie i głośno (dzyń, dzyń, dzyń…). Zwierzęta osłupiały z zachwytu, bo oto stanął przed nimi Święty Mikołaj. Zszedł z sań i zaśmiał się wesoło do zwierząt (ha, ha, ha…), pomachał do nich ręką i z sań wyrzucił worek, który spadł na ziemię (trach!) i… kolejny wór (trach!). Mikołaj zarzucił worki na plecy i podszedł do zwierząt, a jego kroki były bardzo ciężkie i słychać było po śniegu (szur, szur, szur…). Zrzucił worki na ziemię (bach! bach!), otworzył je… a zwierzęta zawołały głośno: Hurra!!!! Mamy przysmaki!!! Zając chrupał marchewkę (chrup, chrup, chrup), jelenie i sarny zajadały się świeżym siankiem, a dziki – żołędziami (chrum, chrum, chrum). Zajęte jedzeniem przysmaków nawet nie zauważyły, że Mikołaj odjechał już na swoich saniach daleko, daleko… i tylko z oddali było słychać ciche wesołe dzwoneczki (dzyń, dzyń, dzyń).
Taniec do piosenki „Nie chcę Cię znać” propozycja improwizacji ruchem dziecko-rodzic:https://www.youtube.com/watch?v=eu2dNnAQx24
Zachęcam do rozwiązywania zagadek słownych.
1. Lepi się go, lecz nie jest z gliny ani z plasteliny, daje mu się miotłę w rękę,
żeby nam wyglądał piękniej w czasie mroźnej zimy. (bałwan)
Igiełka przy igiełce, więcej ich niż u jeża. Cały rok w zielonej sukience, nawet zimą pachnąca, świeża. Przy niej śpiewamy kolędy, pod nią znajdziemy prezenty. (choinka)
Co to za woda twarda jak kamień? Można na łyżwach ślizgać się na niej. (lód)
Pierwsza Wigilię rozpoczyna, a wszystkie do nas mrugają, choć oczu nie mają. (gwiazdy)
W święta uroczyste, grudniowe, gdy do Wigilii już wszystko gotowe. Wisi kolorowa, okrągła i szklana, od choinkowych lampek rozgrzana. (bombka)
Zapraszam do wykonania tańca w parze rodzic-dziecko: „Pingwinkowy taniec”: https://www.youtube.com/watch?v=bvw77zwX3_w
Propozycja wykonania ćwiczeń gimnastycznych z użyciem gazet „świąteczne prządki”:
„Mycie podłogi”- stanie w rozkroku skłon w przód i przesuwanie złożonej gazety między stopami w tył i w przód.
„Froterowanie podłogi”- gazeta między kolanami – skoki obunóż w różnych kierunkach.
Dla chętnych propozycja wykonania „łańcucha na choinkę” - wycinanie i sklejanie pasków papieru, tak aby powstał łańcuch.
Zachęcam do wspólnego zaśpiewania kolędy „Przybieżeli do Betlejem”: https://www.youtube.com/watch?v=RqU00XhhRfk
Dzień Dobry!
Witam! Dzisiejszy temat poświęcony będzie „choince dla zwierząt”.
Czwartek 16.12.2021r.
Cele:
rozumie potrzebę dokarmiania zwierząt zimą,
doskonalenie sprawności ruchowej,
rozwiązuje zagadki o zwierzętach,
tworzy rytmy, dostrzega regularności rytmiczne i je odtwarza.
Na początek zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego „Polskie ptaki zimą” – Abc Zabawa: https://www.youtube.com/watch?v=p1uZMp43tS
Proponuję zabawę ruchową - „Ptaki w gnieździe”.
Przygotowujemy gniazdo: układamy skakankę w kształcie koła lub kładziemy gazetę. Na sygnał jaki daje rodzic mówiąc „trójkąt” dziecko udaje wróbelka (lata) maszerując lub biegając, omijając
gniazdo, macha ugiętymi w łokciach rękoma, tworzącymi skrzydełka wróbelków. Na sygnał hasło „bębenek” – szybko leci do gniazda, zmieniając zespoły.
Propozycja zabawy dydaktycznej - „Pudełko z prezentami”.
Rodzic gromadzi 6–7 przedmiotów, które mogą być prezentami. Pokazuje puste pudełko. Zwraca się do dziecka: Mikołaj musi się spieszyć, aby zapakować prezenty. Zobacz, w jakiej kolejności je pakował. Rodzic pakuje najpierw 5 przedmiotów. Dziecko obserwuje kolejność, następnie w tej samej kolejności wyjmuje przedmioty i układa je w szeregu. Po ułożeniu dziecko ocenia, czy nie ma pomyłki. Rodzic, jeśli widzi łatwość w zapamiętywaniu, zwiększa liczbę wkładanych przedmiotów. Aby utrudnić zabawę, dziecko może wyjmować przedmioty od ostatniego do pierwszego.
Zabawa ruchowa przy muzyce: https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PL3aw9Beig8kxV-Ed7s7za7CSmY0DehUZy
Zachęcam do zapoznania się zagadkami słownymi - „Zimowy czas w lesie”.
Pasiastych prosiaczków stadko
drepcze za brązową matką,
która z ziemi na polanie
wnet wykopie im śniadanie. (DZIK)
Nadrzewna, ruda psotnica.
Hyc, hyc! Zwinnością zachwyca. (WIEWIÓRKA)
Można ją zobaczyć czasem, kiedy pasie się pod lasem
lub pochyla się nad strumieniem. Wspólnych krewnych ma z jeleniem.
Długonoga, smukła, drobna. Podejść do niej - niepodobna.
Czujne uszy, wielkie oczy, nie pozwolą jej zaskoczyć.
Kilka susów - i już ginie płowe futro gdzieś w gęstwinie. (SARNA)
Ten ptak z zielonożółtym brzuszkiem z bardzo ostrymi pazurami,
Często w karmniku je słoninkę, wisząc do góry nogami. (SIKORKA)
Brzuszek pękaty, fraczek czerwony,
przyleciał do nas z północnej strony.(GIL)
Ten nieduży ptaszek na Północy żyje.
Ma ozdobne piórka i króciótką szyję.
Wydobywa z dzióbka śpiewanie wesołe.
Przylatują zimą, uwielbia jemiołę. (JEMIOŁUSZKA)
Proponuję wspólne zaśpiewanie kolędy „Pójdźmy wszyscy do stajenki”: https://www.youtube.com/watch?v=nTcq5gsjZVw
Dzień Dobry! Witam wszystkich.
Piątek 17.12.2021r.
Dzisiaj zajmiemy się smakami i zapachami świątecznej kuchni.
Cele:
doskonalenie sprawności manualnej poprzez wykonanie aniołka z masy solnej,
wdrażanie do uważnego słuchania,
angażuje zmysł dotyku, zapachu i smaku do rozpoznawania niektórych produktów spożywczych,
orientuje się w schemacie własnego ciała, rozróżnia stronę lewą i prawą,
doskonalenie sprawności ruchowej.
Dzisiaj na początek proponuje „wesołe powitanie”: https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec
Zachęcam do osłuchania się z wierszem Małgorzaty Wołejko-Wołeszko.
Prezenty, które trzeba dać koniecznie Dla złych dzieci – dobre serce,
Dla chytrusów – pełne ręce, Dla dziewczynek – buzie miłe,
A chłopakom – przynieść siłę. Mamie z tatą – im cierpliwość,
Narzeczonym – wielką Miłość, Pani z klasy – zdrowe nerwy,
Pracusiowi – trochę przerwy, A dla tchórza – gęsia skórka,
Dla poety – złote piórka. Tyle tych prezentów było,
Ledwie wszystko się zmieściło. Drogi Mikołaju Święty,
Każdy dzieciak uśmiechnięty, Dziękuje Ci za prezenty.
• Rozmowa na temat wiersza:
Jakie prezenty dostały osoby wymienione w wierszu?
Zapraszam do muzycznej gimnastyki w podskokach: https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Proponuję zabawę logopedyczną z wykorzystaniem słomek - „Słomkowe zabawy”. Dziecko dmucha przez słomkę zanurzoną w kubku z wodą, powodując bulgotanie wody ze zmiennym tempem: wolno – szybko, głośno – cicho. Następnie przenosząc słomką (wdychając i wypuszczając powietrze) skrawki papieru. Potem w parze rodzic-dziecko można przedmuchiwać do siebie leżące na stoliku piórko (jeżeli ktoś posiada) lub kawałek waty.
Zachęcam do wykonania pracy plastycznej „Aniołki”, lepienie, formowanie z masy solnej. Przygotowujemy z dzieckiem masę solną. Proporcja masy solnej (może być zmieniona względem własnych upodobań):
1,5 szklanki mąki pszennej,
ok. 3/4 szklanki soli,
1/2 szklanki wody,
ok. 1 łyżki mąki ziemniaczanej.
Do masy można dodać barwnik spożywczy, jeżeli ktoś posiada.
Następnie lepimy aniołka według instrukcji: Dzielimy masę na trzy części. Z najmniejszej toczymy kulę, spłaszczamy ją dłonią – powstaje okrągła głowa. Rysujemy na niej oczy, nos, usta, włosy. Z drugiej części toczymy kulę, spłaszczamy ją, dzielimy ją na dwie równe części i w każdej odciskamy widelcem „pióra” - to będą skrzydła. Do ostatniej części można dodać barwnik. Formujemy z niej płaski kształt zbliżony do trójkąta (suknia aniołka). Teraz łączymy wszystkie elementy, dobrze je dociskając. Aniołki odkładamy do wyschnięcia (ok. 2 dni).
Proponuję trochę poruszać się w „tańcu zygzaka”: https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs&list=PLh-uyy44bPNrFVXi0_3iSvHMPLVPEIMht
Zachęcam do eksperymentowania w kuchni poprzez zagadki polisensoryczne z wykorzystaniem składników świątecznych potraw. Można przygotować łyżeczki i małe porcje produktów spożywczych, które kojarzą się ze świętami np. bakalie, kawałki pomarańczy, mandarynek, kapusta kiszona, suszone śliwki, miód, rodzynki (według własnego uznania). Zasłaniamy dziecku oczy i podajemy łyżeczkę z dowolnym produktem. Dziecko bez dotykania dłońmi ma zgadnąć, co to jest; może powąchać, dotknąć językiem. Próbują podać nazwę produktu.
Na zakończenie proponuję zabawę orientacyjno-porządkową „Śnieżne kartki”. Rodzic daje dziecku dwie karki. Dziecko spaceruje wkoło trzymając jedną kartkę w lewej ręce, drugą kartkę w prawej ręce. Dajemy dziecku polecenie: Na kartce w prawej ręce rysuje koło, na kartce w lewej ręce rysuje linie proste z góry na dół; Następnie dziecko skacze na kartce jak piłka. Kolejne polecenie to wskakiwanie przez dziecko na kartkę raz prawą, raz lewą nogą. Na zakończenie dziecko zgniata kartki, tworząc „śnieżne kule” i wrzuca je do pojemnika.