Moje drogie Krasnale w tym tygodniu będziemy uczyć się zdalnie. Mam dla was kilka ciekawych zabaw mam nadzieję, że nie będziecie się nudzić.
TEMAT KOMPLEKSOWY – MAGIA ŚWIĄT
13.12 Poniedziałek
1. Na początek naszych zajęć proponuję gimnastykę i trochę tańca https://www.youtube.com/watch?v=466oxBC2ETI
2.Następnie proszę abyście oglądnęli film edukacyjny „Tradycje i Symbole Świąt Bożego Narodzenia” https://www.youtube.com/watch?v=4fzWHGdtv0I i odpowiedzieli na pytania zadane przez rodzica Co ozdabia dom na Święta Bożego Narodzenia? Jakie ozdoby wiesza się na choince? Czym ozdabiacie choinkę w swoim domu?
3.Kolejna propozycja to zabawa plastyczna „Świąteczne drzewko” – stwórzcie z materiałów plastycznych, dostępnych w domu, swoją wymarzoną choinkę, może to być choinka z papieru, albo wyklejana np. makaronem czy włóczką. Wiem, że jesteście bardzo kreatywni i na pewno macie swoje pomysły, będzie mi bardzo miło jeśli prześlecie mi zdjęcie swojej choinki.
4. Na zakończenie naszych zabaw proszę abyście wspólnie z rodzicem zabawili się w „Świąteczną zgaduj- zgadulę”. Rodzic jako pierwszy układa zagadkę- opisuje jeden ze świątecznych przedmiotów, dziecko zgaduje o który przedmiot chodzi. Następnie rodzic zamienia się rolą z dzieckiem i to on odgaduje zagadkę, którą wymyśla dziecko. Zabawcie się tak kilka razy.
14.12. Wtorek
1. Dzień dobry kochane Krasnale! Na początek dzisiejszego dnia posłuchajcie i przypomnijcie sobie piosenkę o Świętym Mikołaju”Mikołaj jedzie samochodem” https://www.youtube.com/watch?v=HP1i-VDux8s Jeśli pamiętacie to możecie pokazywać.
2. Następnie proszę aby rodzice przeprowadzili z Wami rozmowę na temat „Pamiętam o innych”- Proszę o uświadomienie potrzeby sprawiania radości innym. Rozmawiajmy o przyjemnych uczuciach, o tym co dzieci lubią, co sprawia im radość, szczęście, co czują, kiedy dostają prezenty itp. Rodzic mówi, że nie każdy ma możliwość doświaczania takich uczuć, wspomina o dzieciach pochodzących z rodzin uboższych, długo przebywających w szpitalach lub domach dziecka, o starszych i samotnych ludziach. Rodzic zwraca uwagę, że należy przez cały rok pamiętać o dzieleniu się szczęściem. Dzieci mogą podać pomysły na sprawianie radości innym przez cały rok.
3. Kolejnym zadaniem dla chętnych z Was jest wykonanie „Świątecznej pocztówki” dowolną techniką i wykorzystaniem dostępnych materiałów. Pocztówkę można podarować lub wysłać dowolnej osobie, której chcielibyście sprawić przyjemność i radość. Oczywiście jeśli macie ochotę możeie przesłać do mnie zdjęcie swoich pocztówek.
4.Przypomnijcie sobie jakie do tej pory poznaliśmy litery (a, o, k, t, y, r, d, i, m, e, l, u) Młodsze dzieci (5 latki): proszę aby rodzice wymyślili dzieciom słowa na daną głoskę a dziecko proszę aby podzieliły te słowo na sylaby (dziecko może akcentować to klaskaniem) i określiło ile jest tych sylab. Starsze dzieci (6 latki): proszę aby dzieci wypowiedziały jak najwięcej słów na daną głoskę,mogą również podzielić wymyślone słowa na głoski.
5. Na koniec trochę matematyki według „Dziecięcej matematyki” Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej. „Wielkie porządki, czyli grupowanie obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem”.
Sprzątanie jest świetną okazją do doskonalenia czynności umysłowych potrzebnych do precyzyjnej klasyfikacji. Musi temu jednak towarzyszyć namysł: co i gdzie trzeba umieścić, aby było sensownie i wygodnie. Jednocześnie dzieci uczą się dbać o ład i porządek w swoim otoczeniu. Zalecane są takie sytuacje zadaniowe w edukacji przedszkolnej ale również domowej. Dla uzyskania pożądanych efektów edukacyjnych „Wielkie porządki” mogą przebiegać tak:
- podjęcie decyzji o konieczności wprowadzenia nowego łądu, np. w swoim pokoju,
- planowanie, rozmowa o tym,które przedmioty mają być w szafkach, na półkach czy pojemnikach,
- zgromadzenie wszystkich przedmiotów na środku pomieszczenia i rozdzielenie zadań (co kto będzie robił), np. zgromadzenie wszystkich przedmiotów do malowania i rysowania i umieścicie je na właściwym miejscu,
- porządkowanie: układanie przedmiotów we właściwych miejscach, a więc tam gdzie było ustalone.
Na koniec trzeba sprawdzić, czy wszystkie przedmioty są na właściwym miejscu. Dzieci wspólnie z dorosłym oglądają efekt swojej pracy np. Czy tu (gest) są wszystkie przedmioty do malowania i rysowania? Czy tu (gest) są wszystkie przedmioty przydatne do budowania?
Towarzyszy temu poczucie satysfakcji z miłym efektem uporządkowania: teraz jest ładnie...Jest porządek.... Wszystko jest na właściwym miejscu...
Do jutra przedszkolaki.
15.12. Środa
1.Dzień dobry kochani, dziś zaczynamy od muzycznej rozgrzewki gimnastycznej „Pomocnicy Mikołaja” https://www.youtube.com/watch?v=OtSvamX68po. Pamiętajcie w zdrowym ciele, zdrowu duch.
2.Teraz pobawimy się klockami i poćwiczymy orintacje przestrzenną , proponuję zabawę konstrukcyjną „Świąteczna magia”. Do tej zabawy możecie użyć każdego rodzaju klocków jakie posiadacie w domu. Zbudujcie to co kojarzy się wam ze świętami może to być bombka, choinka, a może ktoś potrafi zbudować mikołaja??a może jeszcze spróbujecie policzyć ile klocków potrzebowaliście do budowy?Na pewno tak, wiem że potraficie.
3.Jeśli macie jeszcze klocki pod ręką zapraszam do zabawy matematycznej „Klocki w rzędzie czy szeregu”:
Dziecko układa w rzędzie (lub szeregu) np. klocki, liczy je głośno i mówi, ile ich jest. Dorosły przekłada kilka i pyta: Czy teraz jest tyle samo klocków? Dziecko ponownie przelicza. W następnym ćwiczeniu to dorosły układa klocki, liczy je i oświadcza, ile ich jest.. Dziecko przekłada liczmany i pyta Czy teraz jest tyle samo klocków? Dorosły stwierdza: Tak nadal jest …….klocków. Jeśli chcesz możesz sprawdzić.
Cel: Zrozumienie, że po przestawieniu liczmanów nie zmienia się ich liczba.
4.Wiem, że się trochę zmęczyliście więc w ramach odpoczynku, zapraszam do oglądnięcia filmu edukacyjnego „Ola i Święty Mikołaj”
https://www.youtube.com/watch?v=kuEnG2zrWyY
Ola omówi w jaki sposób dzieci w Polsce dostają prezenty na Mikołajki, zastanawia się, czy dzieci powinny dostawać rózgę od Świętego Mikołaja,wspomina o swoim liście do Mikołaja.
5.Na zakończenie zachęcam was kochani do ćwiczenia warg i języka, proszę aby w tych ćwiczeniach pomogli Wam rodzice.
Dzieci naśladują ruchy rodzica:
• Kręcenie czubkiem języka za dolnymi zębami.
• Oblizywanie warg czubkiem języka przy otwartych
ustach.
• Rozciąganie warg w szerokim uśmiechu.
• Mlaskanie wargami.
• Robienie zdziwionej miny – zaokrąglenie warg.
• Ściąganie warg w ryjek.
• Ułożenie języka za dolnymi zębami przy szeroko
otwartych ustach.
Proszę powtórzcie te ćwiczenia kilka razy.
16.12. Czwartek
1.Na początek naszych zapraszam do zabawy orientacyjno- porządkowej „Schowaj się pod choinką”. Rozkładamy na podłodze np. klocki, które będą choinkami. Dzieci- leśne zwierzęta przy dźwiękach spokojnej muzyki, chodzą po pokoju. Kiedy rodzic zatrzyma muzykę, zwierzęta szukają schronienia „pod” choinką- stoją przy klocku. Przy powtarzaniu zabwy można zabierać dziecku jeden klocek.
2.Następnie posłuchajcie wiersza : „Mikołaje”(Rodzic czyta wiersz dzieciom 5 letnim a dzieci 6 letnie mogą kilka zdań przeczytać samemu, w miarę ich możliwości.)
Mikołaje wyruszają w podróż przed świętami.
Muszą spieszyć się ogromnie, by się spotkać z nami.
Pierwszy Mikołaj jedzie saniami. Witają go chłopcy z dziewczynkami.
Drugi Mikołaj mknie samolotem. Zamierza spotkać się z każdym kotem.
Trzeci Mikołaj ma narty stare. Odwiedzi wujka i ciocię Barbarę.
Czwarty Mikołaj mknie na rowerze. Małych prezentów dużo zabierze.
Piąty Mikołaj idzie pieszo. Wszyscy dziadkowie bardzo się cieszą.
Szósty Mikołaj motocykl ma nowy. A każdy prezent jest kolorowy.
Odpowiedzcie proszę na pytania: (Rodzic zadaje dziecku pytania)
– Kiedy Mikołaje wyruszają w podróż?
– Dlaczego Mikołaje muszą spieszyć się?
– Który Mikołaj jedzie saniami?
– Kto go wita?
– Który Mikołaj mknie samolotem?
– z kim zamierza spotkać się drugi Mikołaj?
– Który Mikołaj ma stare narty?
– Kogo odwiedzi trzeci Mikołaj?
– Który Mikołaj mknie na rowerze?
– Jakich prezentów zabierze dużo czwarty Mikołaj?
– Który Mikołaj idzie pieszo?
– Kto najbardziej cieszy się z tego, że Mikołaj idzie pieszo?
– Który Mikołaj ma nowy motocykl?
– Co każdy dostanie od Mikołaja?
3.„Świąteczne życzenia”- nie dawno robiliście świąteczne pocztówki, dziś spróbujcie wspólnie z rodzicami zastanowić się, czego można życzyć rodzinie, koleżankom czy pani z przedszkola. Można odpowiedzieć na pytania: W jakim celu składamy sobie życzenia? Przy jakich okazjach to robimy? Co odczuwa osoba, której składamy życzenia? Jak wy się czujecie, składając innym osobą życzenia?
Proszę aby dzieci doszły do wniosku, że życzenia powinny być dostosowane do konkretnej osoby i sytuacji.
4.A teraz może trochę ruchu przy świątecznej piosence https://www.youtube.com/watch?v=64Cfm-fcso0
5. Na zakończenie proponuję zabawę na rozwijanie słuchu fonemowego. „Co słyszysz na początku słowa?”. Dziecko wymyśla słowo np. smok. Rodzic stwierdza: Na początku słowa słyszę „s”. I następuje zamana ról: Rodzic wypowiada inne słowo, dziecko ustala, co słyszy na początku. Ćwiczeniu należy nadać charakter zabawy. Dzieci 6 letnie mogą wymianiać również głoski, które słyszą na końcu słowa.
17.12. Piątek
1.Dzień dobry kochani, dziś zaczniemy od zabawy logopedycznej. Jeśli macie w domu słomki i kolorowy papier to świetnie, będą nam potrzebne. Weźcie słomkę i kubek z wodą. Dmuchajcie przez słomkę zanurzoną w kubku z wodą, powodując bulgotanie wody ze zmiennym tępem: wolno- szybko, głośno-cicho. Następnie przenieście słomkę na (wdychając i wypuszczając powietrze) skrawki papieru z jednego koloru na drugi. Możecie powtórzyć zabawę z rodzicem kilka razy.
2. Następnie proponuję zabawę plastyczną „Aniołki”, dziś będziemy lepić i formuować z masy solnej. Wspólnie z dorosłym przygotujcie masę solną.
Proporcje masy solnej:
- 1,5 szklanki mąki pszennej,
- ok.3/4 szklanki soli,
- ½ szklanki wody,
- ok. 1 łyżki mąki ziemniaczanej.
Do części masy można dodać niebieski barwnik spożywczy.
Nastepnie lepimy aniołki według instrukcji:
Dzielimy masę na trzy nierówne części. Z najmniejszej toczymy kulę, spłaszczamy ją dłonią- powstaje okrągła głowa. Rysujemy na niej oczy, nos, ustwa, włosy. Z drugiej części toczymy kulę, spłaszczamy ją, dzielimy na dwie równe części i w każdej odciskamy widelcem „pióra” – to będą skrzydła. Do ostatniej części można dodać niebieski barwnik. Formujemy z niej płaski kształt zbliżony do trójkąta (suknia aniołka). Teraz łączymy wszystkie elementy, dobrze je odciskając. Aniołki odkładamy do wyschnięcia ( ok. dwóch dni) lub suszymy w piekarniku. Aniołka można wykorzystać jako ozdobę lub prezent dla bloskich.
3. Teraz trochę ruchu „Zimowe ćwiczenia w podskokach” https://www.youtube.com/watch?v=H08aiHpZK_s
4. Moi drodzy teraz trochę pomyślimy przy zabawie matematycznej „Przekształcamy słoneczko w płotek, płotek w słoneczko”. Do zabawy będą wam potrzebne patyczki do liczenia lub zwykłe zapałki. Potrzebne nam 12 jednakowych patyczków. Wspólnie z dorosłym ułóżcie z patyczków słoneczko, potem zmieńcie układ patyczków, tak aby powstał płotek. Dzieci muszą dojść do wniosku: Mam płotek- zmieniam układ patyczków i mam słoneczko..., Mam słoneczko – zmieniam układ patyczków i mam płotek itp.
Dzieci z dorosłymi wprowadzają zmiany odwracalne w układzie patyczków, naprzemiennie, w parach. Dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie i mają do wspólnej dyspozycji 16 patyczków. Dorosły układa z nich wzór (musi zapamiętać układ patyczków), dziecko zmienia układ patyczków i tworzy własny wzór (musi go także zapamiętać). Dorosły zmienia ich układ, tak aby uzyskać swój wzór- dziecko zmienia układ patyczków, tak aby uzyskać swój wzór. I tak zabawę powtarzamy kilka razy.
5. Na zakończenie proponuję rozwijanie słuchu fonemowego:
5 latki – ustalenie, jaką głoską zaczynają się i kończą słowa: okno,igła, sosna, ekran, most, skowronek, tulipan itp.
6 latki- wyodrębnianie głosek w środku słów jednosylabowych (mak, kot, mur, tor, lis itp.) i wielosylabowych (okno, sowa, buda, samolot, korale itp.)
Wyodrębnianie kolejnych głosek w słowach: k-o-t, o-k-n-o, m-o-t-y-l, w-a-z-o-n, k-u-b-e-k, e-k-r-a-n, a-g-r-e-s-t, l-a-m-p-a, d-o-m itp.